SEO

SEO Nedir ? Başlıca SEO Kuralları

SEO Nedir ? SEO Nasıl Yapılır ? gibi sorular sıkça gündemde ve artık dijital pazarın büyümesi ile herkesin ihtiyacı haline gelen bir terim olan SEO nedir sizlere basitçe açıklamaya çalışacağım ? SEO’nun açılımı Search Engine Optimization yani Türkçe karşılığı Arama Motoru Optimizasyon’u demek. SEO faktörü arama motorlarının belirlediği kriterler doğrultusunda kendi sıralama düzeylerini sizin sitenizin uygunluğuna göre ayarlamasıdır özetle. Yani web siteniz kullanıcılar için ne ifade ediyor, web sitenizde geçirilen zaman ne kadar, web siteniz yayınladığı içerik ne kadar özgün ve anlatımı düzgün, web sitenize gelen bağlantı referanslarının otoritesi ne kadar yüksek bunların hepsi SEO için bir faktördür.

Gerçek hayatta örneklerle ile bunları biraz karşılaştıralım;

  1. Sıralama Etkisi: Bugün en yoğun bir cadde üzerinde açtığınız mağaza ile ilgi ve rekabetine göre aynı oradan Google’da 1. sıraya yükselen web sitenizin karşılaştırılması sonucunda internet siteniz daha baskın gelecektir. Çünkü internette aranan milyonlarca sonuç arasında örnek veriyorum 2. el bilgisayar gibi bir kelimede siz eğer ilk sıradaysanız ortalama bu kelime ayda 25000 kez aranıyorsa ve sattığınız bir ürünün ortalama fiyatını 1000 TL olarak baz alacaksak e-ticaret sektöründe dönüşüm oranları %2 olarak uygun görürsek ilk sıra geliriniz 182.000 TL olacaktır. Web sitenizin bilinirliği doğruluğu ise müşterilerde uyandıracağı güvenle beraber dönüşüm oranınızın da artacağını bilmenizi isterim.
  2. İçerik Etkisi: Bir web sitemiz var faydalı bilgiler paylaşıyoruz, paylaştığımız her bilgiler tamamen sitemize özgün ve kullanıcılarımız web sitemizi beğeniyor artık gelen her kitle potansiyel birer okur sizler için. Düzenli olarak faydalı bilgilerin paylaşımına devam ederseniz kullanıcılarınız artık her sabah ” bir bakalım bu gün ne paylaşmış ? ” gibi düşünceler ile web sitenizi ziyaret edecektir. Önemli olan kullanıcılara hitap eden içerik ve uygun saat dilimleri bir nebze. Standart olarak her sabah 07:30 da paylaştığınız bir içeriğe siz farkında olmadan abone toplamış olursunuz ve okurlarınız her gün o saatte bugün ne paylaşıldı düşüncesi ile sitenizi ziyaret eder.
  3. Referans Etkisi: Gerçek hayattan örnek alırsak bu örnek üstat Kaan Gülten’e ait ve beğendiğim bir muhteşem örnekleme, birisin sizi bir firmaya önerdiğini düşünün referans olarak. Bu referans sizin mahalleden Ahmet amca o firmanın gözünde bu referansın bir önemi yoktur fakat sizi o firmaya öneren bir ünlü yada o alanda zirve yapmış bir kişi olduğunu düşünün yada Başbakan mitinglerde sizin adınızı söylediğini düşünün bir iş için ne oluyor burada size etki edecek firmayı Google olarak düşünün hemen sizinle iletişime geçerek sizi seçiyor değil mi ? Google’da tam böyle örnek olarak Milliyet Haber’den web sitenizi bir backlink ya da tanıtım yazısı aldığınızı düşünün Google tarafında size referans olan bu otoriter sitenin sizi sağladığı etki paha biçilemez. Referans aldığınız kelimede yükselmeniz kaçınılmaz bir etki. Fakat her siteden alacağınız linkler size her zaman da etkili olmayabilir. Sektöre uygun referanslar edinmeye çalışın bir Anne & Bebek blog’u tutuyorsanız o konsepte web sitelerden yorum backlink, tanıtım yazısı tarzında linkler almaya çalışın.

SEO aslında yukarıdaki sıralamayı belki yanlış yapmış olabilirim ama özete bir kaç kavramdan geçer fakat derinliğinde birden fazla unsur barındıran bir tekniktir. Kurallara uygun olarak teknikleri uygularsanız ve düzenli olarak bu işlemleri tekrar ederseniz kullanıcı gözünde büyüdüğünüz kadar arama motorlarının gözünde de o kadar büyürsünüz. Bir kaç kavramdan basitçe bahsedecek olursak;

Site İçi SEO

Site içi SEO kurallarında en çok dikkat edilen terimler alt etiketler, site içi bağlantılar, h etiketlerinin kullanımı, robots.txt dosyası, sitemap dosyası, yazı ve kod oranı, site altyapısında kullanılan kodların hızlı yüklenmesi bunların hepsi bir web sitesinde oluşacak ilk önce yapılması gereken site içi seo kurallarının temelleridir.

  • Alt Etiketler: Web sitesinde bulunan her fotoğraf ve bağlantının bir alt etiketi vardır. Örnek olarak web sitenizde paylaştığınız bir görsel doğru bir alt etiketleme ile aynı zamanda o görsel Google Görsel arama sonuçlarında da yer alır. Bir fotoğraf paylaştığınız zaman bu fotoğrafın ne olduğu daha doğrusu fotoğrafta neyin anlatıldığını doğru bir şekilde alt=”” kodu ile beraber alt etiketleme sini yapmanız germektedir.
  • Site İçi Bağlantılar: Web sitenizde günlük olarak yazılar paylaştığınızı varsayalım, bu yazıları kategorisel olarak paylaşın. Bu işlemi en basitçe şu şekilde yapabilirsiniz, SEO kategorisinde bugün ben SEO Nedir diye bir makale hazırladım aynı kategoride bir yazım daha var genelde makale sonunda şöyle yapılmalıdır;
    • Bir web sitesinde olmazsa olmaz meta tag ayarları ile alakalı yazımız olan Meta Tag Ayarları Örnek yazımız okumanızı tavsiye ederiz. Şeklinde bir site içi bağlantı ağını kurmaya özen gösterin.
  • H Etiketlerinin Kullanımı: H etiketleri başlık görevi görürler ve toplamda kullanılan 6 çeşit h etiki vardır. Bunlardan 3 adeti temel etiket olarak kabul edilir ve web sitesinde özellikle ana sayfanızda olması gereken H etiketi kuralları 1 adet H1, 3 – 4 adet H2 ve 3 – 4 adet H3 etiketidir. Doğru H etiketleme hem okunabilirliği arttırdığı gibi hemde Google tarafından sizlere artı puan olarak geri dönecektir.
  • Robots.txt: Robots.txt dosyası arama motoru botlarının web sitesinde neleri alıp nereleri almayacağını belirtir. Bu dosya ile beraberinde ayrı ayrı tüm arama motoru robotlarında yönlendirme yapacağımız gibi tüm botlarda tek satırda yönlendirme yapabiliriz.
  • Sitemap Kullanımı: Web sitenizde sitemap kullanmaya gayret gösterin. Adından da anlaşıldığı gibi site haritası arama motorlarının kendi bünyelerindeki platformlara bu dosyayı tanıtarak tüm yazılarınızdan botları haberdar eder yazılarınızın yayınladığı tarih önem frekansı gibi bir çok ayrı unsuru bu dosya ile beraberinde gönderebilirsiniz.
  • Yazı ve Kod Oranı: Web sitenizin özellikle açılış sayfasındaki kaynakta geçen tüm karakterleri ortalamaya vuracak olursak web siteniz sadece kaynak koddan ibaret olmasında özellikle içerik olarak ta zengin olmasına dikkat edin.
  • CSS ve JavaScript: Bir web sitesinin olmazsa olmazları aynı zamanda başının belası olan CSS ve JavaScript’ler için çeşitli sıkıştırma yöntemleri ve tarayıcı ön bellek leme sistemleri kullanın. Eğer imkanınız var ise CDN hizmetlerinden faydalanın ve daha hızlı css – javascript okunmasına hem kullanıcılara hemde arama motorlarına yardımcı olun.

Farklı konularda daha farklı yazılarla ilerleyen makalelerde görüşmek üzere esenle kalın …

Daha Fazla Göster

Burak Beşli

PHP ve SEO Meraklısı, öğrenmeyi ve paylaşmayı seven. Elektronik Haberleşme mezunu ve dijital pazarlama uzmanı. Tam bir WordPress canavarı. Mirza'nın Babası, Hülya'nın Kocası :)

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.