Dijital Pazarlama

Yeniden Pazarlama ( Remarketing ) Nedir ?

Yeniden Pazarlama (Diğer adıyla “re-marketing” ve ya “re-targeting”)

Merhaba bu yazımızda Yeniden Pazarlama Nedir ? sorularınızı cevaplamaya çalışacağım. Yeniden pazarlama diğer adıyla genel olarak Re-Marketing olarak bilinir bazı uzmanlar buna re-targeting’de diyebilir ama aslında her ikisi de özet olarak yeniden pazarlama stratejisinin diğer isimleridir. Yeniden pazarlama tekniği aslında markamızın müşterilerimize, büyüme yolunda adımızı tekrar hatırlatmak ve marka bilinci etkisini müşteri üzerinde arttırmaktır.

Yeniden pazarlama tekniği ilk aşamada bu amaçla kullanılır ya da kullanılmalıdır. Henüz marka adımız tam olarak zihnine yerleşmemiş ya da alışveriş güvenini kazanamadığımız müşterilerimize kendimizi her gün hatırlatarak onlara ziyaret ettikleri ürünü tekrar tekrar sunarak, bir nebze markamızı onlara aşılıyoruz.

Yeniden Pazarlama Nedir ?

Yeniden Pazarlama yani re-marketing yapabilmemiz oldukça basittir aslında. Hem Google üzerinden hem de Facebook platformları üzerinden bu pazarlama yöntemini uygulayabilirsiniz. Biz bugün Facebook üzerinden yeniden pazarlama nasıl yapılır konusunu ele alacağız. Facebook Pixel ile web sitemize entegre edeceğimiz kod parçacığı ile müşterilerimizin datasını toplayacağız ve bu topladığımız datalara esnek reklam seçenekleri ile dilediğimiz şekilde reklam vereceğiz.

Yapacağımız bu işlemler ile beraber müşterilerimizin karşınıza markamız ile tekrar çıkacağız marka algısını üzerilerine bırakmaya çalışacağız. Yeniden pazarlama teknikleri oldukça fazladır en sık kullanılan yeniden pazarlama tekniklerini sıralayacak olursak;

  1. Web sitemin X sayfasına girene Y gün boyunca her gün Z reklamını göster.
  2. Ürünlerimi inceleyene Y reklamını göster.
  3. Sepetine X ürününü atan müşterilere X ürününü Y gün boyunca göster.
  4. Web sitemi ziyaret edenlere Y gün boyunca Z reklamını göster.
  5. Form dolduran ya da form doldurmaya başlayan ziyaretçiye Y gün boyunca Z reklamını göster

Yukarıda bahsettiğim yeniden pazarlama teknikleri yaygın olarak kullanılan içerik ve ürün pazarlama teknikleridir. Bu teknikleri bu gün özellikle 2. tekniği Trendyol, Hepsiburada, Gittigidiyor, N11 gibi dev e-ticaret platformları Google Yeniden pazarlama tekniği ile beraber milyonlarca yatırım ile her gün kullanmaktadırlar.

Buna bir örnek verecek olursak Trendyol’u mobil uygulamadan ya da web sitesinden ziyaret ettiniz, X ürünün incelediniz yanında Y ürününü de incelediniz. Sosyal Medya’da yada farklı web sitelerinde gezerken karşınıza hem X hem de Y ürününü yanında da bir kaç tane benzer ürünü size sunarak bir reklam ile karşılaşırsınız. İşte bu yeniden pazarlama tekniğidir.

Facebook Üzerinden Yeniden Pazarlama Nasıl Yapılır ?

Facebook üzerinden yeniden pazarlama yapmak için ilk önce ziyaret edeceğiniz ilk ” https://business.facebook.com/ ” adresi olacaktır. Facebook & Instagram hesabınızı Business hesabınız ile ilişkilendirip sol üstte bulunan menü sekmesinden, Olay Yöneticisi > Pikseller sekmesine girmelisiniz.

Facebook piksel oluşturma adımları

Daha sonra yukarıdaki görselde girdiğiniz menüde aşağıda bulunan Piksel Ayarla butonuna tıklayarak ilk aşamaya geçiş yapabilirsiniz. Eğer Wordpress kullanıyor iseniz Ortak Entegrasyon seçeneğini seçerek wordpress üzerinden yükleyeceğiniz facebook piksel eklentisi ile rahatlıkla entegrasyon yapabilirsiniz.  Biz bu örnekte manuel seçeneğini seçerek ilerliyoruz ve manuel olarak ekleyin seçeneğine tıklayın.

facebook piksel entegre kodu alma

Açılan pencerede size kodu nereye entegre edeceğinize dair bir bilgilendirme ve bir kod parçacığı verecektir. Buna ek olarak biraz da aşağıda facebook piksel e web sitenizde bulunan hangi dataları göndermek istediğinize dair bir pencere ile karşılaşırsınız. Bu örnek aslında web sitenize gelen ziyaretçilere doğrudan reklam göstermek içindir. E-ticaret gibi web sitelerinde bu eklentiyi kullanacaksınız diğer seçenek olarak ortak entegrasyonu seçmenizde yarar olacaktır çünkü burada arka planda çok teknik bir geliştirme söz konusu oluyor.

facebook piksel kodu ön izleme
facebook piksel kodu ön izleme

Sonraki aşamada olay aracı eklemeniz için size burada ziyaretçiler ya da müşterilerinizin web sitenizdeki davranış yerlerini seçerek olay tetikleme işlemi belirlersiniz. Sepet Ekle butonuna tıklama vb. gibi.

facebook piksel olay aracı ön izleme
facebook piksel olay aracı ön izleme

Artık facebook pixel imiz hazır. Olay yöneticisini de kurduktan sonra web siteniz data toplama başladığında aşağıdaki gibi datalar birikecek. Belirlediğiniz olay sekmeleri sayfa görüntüleme, kategori görüntüleme, ürün görüntüleme gibi yerlerde datalar birikecek ve bu yerlere göre tetikleme yapabileceksiniz.

örnek facebook olay aracı verisi
örnek facebook olay aracı verisi

Data toplayan pixel ve güncelleme zamanı ile beraber data grafitisi aşağıdaki gibi olacaktır. Artık facebook ile paylaştığımız dataya kolaylıkla örnekleme yaptığımız tüm reklamları gösterim yapabileceğiz. Detay’ına tıkladığınızda olay yöneticisi ekranına gittiğini göreceksiniz. Burada tetiklenen olayları analiz ederek grafik üzerinden büyüme küçülme gibi etkenleri görebilir kolayca hesaplamalar yapabilirsiniz.

örnek facebook piksel datası
örnek facebook piksel datası

Tüm bu entegrasyonlar tek başına yapabilmeniz teknik bilgi olmadan zor. Bu sebeple bu işe yeni girecekseniz eğer Wordpress kullanmanızı tavsiye ederim. Wordpress eklentisi sayesinde olay tetikleyicileri otomatik olarak oluşur ve siz sadece kodu web sitenize entegre ederseniz. Wordpress ile e-ticaret yapmayı sizlere daha önce wordpress woocommerce kurulumu yazımda paylaşmıştım. E-ticaret’e wordpress ile başlayıp aynı zamanda facebook piksel kullanarak güzel reklamlar ve dönüşümler elde edebilirsiniz. Tüm bunları çok fazla kod ve teknik bilgi bilmeden sadece yönlendirmeler ile yapabilirsiniz.

Facebook Piksel ile paylaştığınız datalar ve eksiksiz birbiriyle yaptığınız entegreler ile Facebook’un Analiz hizmetini de kullanabilirsiniz. Bu analizde e-ticaret siteleri için örnek veriyorum, web sitenize gelen ziyaretçilerin cinsiyeti, yaşı, yeri gibi bir çok demografik bilgiye sahip olursunuz. Ortalama günlük sipariş sayısı, sepet tutarı, fatura başı ürün gibi bir çok hesaplamayı bu araç sayesinde yapabilirsiniz. Aynı zamanda buradan demografik kitleler oluşturarak bu kitlelere kolaylıkla reklam çıkabilirsiniz.

örnek facebook analiz verisi
örnek facebook analiz verisi

Bunları gruplamak ve okumak oldukça kolaydır. Altyapı tamamen Türkçe olarak kurgulanmıştır detaylı teknik terimler sadece ingilizcedir. Bunları da zaman geçtikçe zaten öğreneceksiniz. Demografik bilgilere eriştiğiniz için web sitenizde etkileşime giren kişileri kolaylıkla analiz eder yaptığınız bu analiz ile beraber daha doğru reklamlar çıkabilirsiniz.

örnek facebook analiz demografik bilgi verisi
örnek facebook analiz demografik bilgi verisi

Şunu unutmayalım bu dataların doğruluğu ve yaptığınız entegrenin gerçekliği en yüksek seviyede olmalıdır. Eğer bir yer de hata yaparsanız hem yatırım hem zaman olarak büyük kayıplar yaşarsınız. Bunun için ya profesyonel bir e-ticaret alt yapısı kullanın ya da Wordpress Woocommerce kullanın çünkü bu platformlarda hazır %100 entegre mevcuttur. Eğer ziyaretçi bazlı bu işlemi yapmak isterseniz düz facebook pikseli entegre etmeniz zaten yeterli olacaktır.

Yeniden pazarlama alt yapısı bu şekilde kurgulanmaktadır. Facebook ile yeniden pazarlama yapmak detaylı olsa da hazır platformları kullanarak oldukça kolaydır. Unutmayın ki reklamın %60’i bana göre doğru analizden geçer, %30’u ise doğru grafik tasarımı ve renk uyumundan yönlendirici metinlerden. Kalan %10’u ise kişisel yönlendirmeler diyebilirsiniz. Eğer analiz yanlış ise reklam tamamen yanlış olacaktır. Analizleri ezberden sakın yapmayın veriye dayanarak yapın ki bütçeniz zarara uğramasın.

Tüm bu alt yapı çalışmasından sonra artık sizde facebook üzerinde yeniden pazarlama yapmaya hazır hale geleceksiniz. Yaptığınız analizler ile beraber oluşturacağınız hedef kitlesine reklam çıkabilirsiniz. Aşağıda facebook piksel verisini kullanarak kitle oluşturacağınız bölümü paylaştım. Buradan web sitenizden alışverişi tamamlayan kullanıcılara benzer kitleyi seçerek gönderdiğiniz verideki hareket davranışlarını sergileyen diğer facebook kullanıcılarına reklam gösterimi yapmanızı sağlar.

Buda sizin potansiyel müşterilere doğrudan kolayca erişmenize olanak tanır. Yani düşünün sizden bir müşteri alışveriş yapıyor hem ürün satarak kar yapıyorsunuz hem de bu müşterinin datasını kullanarak ona benzer müşterilere erişiyorsunuz. Özetle facebook yeniden pazarlama işte bu kadar önemli ve reklam gösterim ücreti hariç tamamen ücretsiz bir servistir. Para ile satın alamayacağınız datayı kendiniz üretip benzer kitlelere reklam sergiliyorsunuz. İşlek bir caddede ucuza dükkan bulmak gibi bir mucize bu 🙂

Facebook piksel ile benzer hedef kitle oluşturma
Facebook piksel ile benzer hedef kitle oluşturma

Doğru analizler ve doğru hedeflemeler yaptığınız sürece bu teknik ile emin olun %100 – %200 arası bir satış performansı artışı gerçekleştireceğinizi unutmayın. Tecrübe ile denenmiş bu teknikleri A’dan Z’ye uygulamanızı şiddetle tavsiye ederim.

Daha sonra paylaşımlarda reklam oluşturma ile devam etmeyi düşünüyorum, eğer farklı konular da paylaşım istiyor iseniz lütfen yorumlarınıza bunları belirtmekten çekinmeyiniz. Esenlikle kalın, kolay gelsin.

Burak Beşli

E-Ticaret Yöneticisi ve Dijital Pazarlama Uzmanı, Girişimi ve Yazılım Meraklısı :) Bilgiyi paylaşmak başarının yarısıdır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı